Affiliate Marketing

 

Wat is… Affiliate Marketing?

Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates, de uitgevers en sitebeheerders) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals bv. lidmaatschappen of abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd.  Affiliates kunnen dit bewerkstelligen door advertenties van adverteerders op hun website te plaatsen. Als er uit het doorverwijzen van klanten naar de adverteerders een verkoop of lead volgt, ontvangt de affiliate hiervoor een vergoeding van de adverteerder. (bron: Wikipedia)

Waarom affiliate marketing?

Je betaalt achteraf

Jouw advertenties (banners, tekstlinks, etc.) staan op verschillende websites. Normaal zou dit best in de papieren kunnen lopen, maar nu worden alleen maar kosten doorberekent wanneer de verkoop is geschied. Je hoeft dus geen grote investeringen te doen.

Je bereikt een groot publiek

Omdat je pas betaalt wanneer je daadwerkelijk iets verkocht hebt, zijn alle vertoningen bij de partners (affiliates) ‘gratis’. Jouw advertentie wordt dus door een groot aantal internetgebruikers gezien. Hoewel bij affiliate marketing verkoop de belangrijkste doelstelling zal zijn, werk je ondertussen dus ook aan je branding. Ook zul je ongetwijfeld een toename zien in je bezoekersaantallen.

Wat zijn de nadelen?

Het klinkt natuurlijk allemaal heel interessant dat affiliate marketing. Je betaalt pas achteraf als je de vruchten er al van geplukt hebt. En natuurlijk is het ook fijn dat dat zo is. Het werkt, anders zouden de grote spelers als bijvoorbeeld bol.com daar natuurlijk nooit voor kiezen. Een groot voordeel echter van bol.com is dat zij de affiliate marketing vanuit hun eigen netwerk leveren en dus zodoende alle metingen zelf doen.

Resultaten meten

Je meet de resultaten vaak niet zelf en bent daarom afhankelijk van het bedrijf dat het affiliatenetwerk biedt, zoals bijvoorbeeld Daisycon, Zanox en Tradetracker. Keurige bedrijven overigens. Er zijn echter wel bedrijven die het soms wat minder netjes afhandelen. Dus let goed op via welk netwerk gaat adverteren en welke vorm je kiest. Als je kiest voor CPC (zie voor een uitleg het artikel over online adverteren) zorg dan dat jouw advertentie niet op een website geplaatst wordt, waar mensen geld krijgen voor het aanklikken van advertenties. Je betaalt dan als het ware de persoon die op jou advertentie klikt, maar helemaal geen enkele intentie heeft om iets van jou website te kopen. Veel nieuwe bezoekers waar je niets aan hebt.

Doelgroep

Irrelevante bezoekers worden niet alleen door ‘foute’ affiliates gegenereerd, maar ook omdat advertenties niet altijd op die websites terecht komt waar je ze graag op zou willen zien, maar wel op websites waarmee je helemaal geen aansluiting ziet met je webshop. Je ziet dan misschien wel een stijging van het aantal bezoekers in je webshop, maar niemand uit jouw doelgroep. Veel bezoek betekent dan dus niet zo maar een toename in de verkoop, waardoor je conversiepercentage direct daalt.  Zonde van het geld dus! Natuurlijk heb je een groot bereik, maar is dat nu wel altijd relevant?

Kosten

Veel Affiliates vragen ook een opzet fee, een bedrag dat je vooraf moet betalen, om gebruik te maken als het ware van hun meetinstrumenten. Dit kan best hoog zijn en dat geld moet natuurlijk ook weer terugverdiend worden. Sowieso moet je goed bedenken hoe hoog het percentage is dat je over hebt voor een lead of een order. Hoe hoger de vergoeding, hoe meer affiliate partners jouw advertentie willen plaatsen, dus ook de betere partners, maar de kosten kunnen dan natuurlijk wel oplopen wanneer de campagne goed werkt. Een lagere vergoeding kan inhouden dat de campagne niet daar geplaatst wordt waar je het zou willen en er zelfs toe leiden dat de campagne niet opgepakt wordt.

Al met al kunnen we stellen dat affiliate marketing niet altijd het gewenste effect heeft. Je moet daarom een goede afweging maken van de kosten en effecten die het teweeg zouden kunnen brengen. Voor de kleinere webshops zijn er natuurlijk best wel partijen voor affiliate marketing die heel relevant kunnen zijn. Ik hoor bijvoorbeeld redelijk positieve verhalen over Flavourites. Maar bedenk vooraf goed wat je wilt bereiken en of het misschien ook handig is om naast affiliate marketing ook andere media in te zetten, bijvoorbeeld door ook ‘gewoon’ online te adverteren of zelfs via de ‘oude’ media. Ik zou niet zo maar blind vertrouwen op een succes van affiliate marketing.

Succes!

, , , , , ,

2 reactie bij Affiliate Marketing

  1. avatar
    Martine Laros juni 4, 2012 bij 14:31 #

    Goed artikel! Zelf ben ik veel als affiliate/ publisher actief voor mijn website http://www.eenkadovoor.nl.

    Ik ben het met je eens dat Affiliatemarketing niet zo makkelijk is als het klinkt! Het is hard werken, voor de affiliates/ publisher en de webwinkel.
    Mijn ervaring is dat de beste resultaten komen uit de campagnes waarbij ik intensief contact heb met de webwinkel, waarbij de inzet dus van beide partijen komt. Je versterkt elkaar.
    Webwinkels zou ik daarom willen aanraden om liever tijd te steken in een top 10 of 15 publishers die goed op de doelgroep aansluiten en hier mee aan de slag te gaan. Dit werkt beter dan 200 publishers goed te keuren waarvan je inderdaad niet weet of ze wel een toegevoegde waarde hebben. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

    N.B. Met ‘Veel Affiliates vragen ook een opzet fee’, bedoel je hierbij niet ‘affiliate netwerken’?

  2. avatar
    Dana juni 4, 2012 bij 15:25 #

    Hi Martine, Bedankt voor je reactie. En bedankt voor je tip. Ik denk dat veel mensen zich idd verkijken op het werk dat een affiliate campagne met zich mee brengt.
    Enne…Ik bedoel inderdaad affiliate netwerken!

Geef een reactie

MamaMarketing