Jouw webwinkel op een kortingssite; loont dat?

 

De consument is steeds vaker op zoek naar kortingen. Waar je vroeger twee keer in het jaar wachtte op de uitverkoop in de stad, is er nu altijd wel een actie, sale of promotie gaande. Webwinkels blijven niet achter in deze korting gekte.  Juist mensen die online shoppen zijn gevoelig voor acties als gratis verzending of een percentage korting. Dit is vaak een extra reden om voor een online in plaats van fysieke aankoop te kiezen. Kortingssites verzamelen de online kortingen van webwinkels op één platform. Consumenten kunnen zo binnen 5 minuten tientallen euro’s besparen op hun online aankopen. Geen actievoorwaarden, geen inschrijving, geen kosten en alleen maar voordeel voor de consument; niet gek dat deze sites zo goed bezocht worden. Maar wat levert het een webwinkel op om op deze platformen te adverteren? Joanne Lucas is marketing medewerker bij Imbull B.V. te Amsterdam. Imbull is het bedrijf achter de grootste kortingssite van Nederland: Actiecode.nl. Graag informeert zij ondernemers over de verschillende marketing mogelijkheden die affiliate marketing en kortingssites bieden en wat deze voor een onderneming kunnen betekenen.

Waarom een kortingssite?

Natuurlijk zijn er legio marketingkanalen waarbinnen je jouw webshop kunt promoten. Waarom zou je juist kiezen voor een kortingssite? Dan moet je namelijk ook nog korting geven en dat snoept aan je marge…Het antwoord is simpel; korting verkoopt. Steeds vaker gaan consumenten eerst op zoek naar goede kortingscodes of acties voor ze iets aanschaffen. Mede door de huidige economische situatie groeit de populariteit van kortingscodes,-bonnen en acties enorm; en deze blijft groeien. In Engeland zijn kortingssites al langer immens populair; daar bezoeken meer mensen kortingssites dan de zogenaamde ‘vergelijksites’ waar producten een review krijgen en vergeleken worden. Deze trend zet ook door in Nederland; kortingscodesites zijn het afgelopen jaar totaal met maar liefst 66% gegroeid (Bron:Marketingfacts & Twinkle 2012).

De grootste kortingssite van Nederland, Actiecode.nl, heeft rond de 20.000+ bezoekers per dag en 128.000+ Facebook volgers. Dit aantal groeit nog elke dag. Jouw webshop op deze site kan dus veel bezoekers en verkopen opleveren. Over deze verkopen betaal je wel commissie; de kortingssites rekenen een percentage van de verkoop of een fixed fee als vergoeding voor het doorsturen van bezoekers naar jouw site. Hoe dit precies werkt lees je hieronder.

Hoe werkt het?

Om het internet optimaal te benutten als webwinkel kun je affiliates inschakelen. In dit geval is de affiliate de kortingssite. Deze kortingssite is in staat om online bezoekers (verkeer) te sturen naar jouw webwinkel. Consumenten zijn op zoek naar korting en komen via social media, Google (bijvoorbeeld als ze zoeken op korting voor een bepaald product), advertenties en mond op mond reclame op deze kortingssites terecht. Deze sites werken uiteraard niet gratis; hier staat een vergoeding tegenover. Dit kan per klik zijn, per view, per lead of per sale. Als eigenaar van de webshop hoef jij alleen te betalen op het moment dat er daadwerkelijk iets gekocht wordt door mensen die via de kortingssite bij jouw webwinkel terecht komen. Maar wie houdt dat verkeer bij? Dat doen de affiliate netwerken waar je je als webshop bij kunt aansluiten. Zij meten de clicks, bezoekers en aankopen. Voor een verduidelijking hieronder een beschrijving van het proces met illustratie (afbeelding 1).

  1. De eerste stap begint bij de (nietsvermoedende) consument met een bepaalde behoefte.
  2. De aandacht van een consument wordt getrokken door een uiting van een kortingssite (affiliate).
  3. Op basis van de interesse van de consument, zal een affiliate de consument doorsturen naar jouw webwinkel.
  4. Er vindt een transactie plaats tussen de webwinkel en de consument. De consument koopt een product en de webwinkel ontvangt een betaling. Er vindt echter ook een tracking plaats van dit gebeuren, die vaak wordt gefaciliteerd door een netwerk. De affiliate dient namelijk beloond te worden voor zijn of haar inspanning.
  5. De sale wordt geregistreerd door het affiliate netwerk en er vindt een periode plaats waarin de webwinkel de sale dient goed te keuren. Een product kan bijvoorbeeld worden teruggebracht. Als deze periode verstreken is, betaalt de webwinkel aan het affiliate netwerk.
  6. Het netwerk betaalt de affiliate (kortingssite) uit. Zelf houdt het netwerk een percentage van de commissie in ruil voor de geleverde dienst.

Afbeelding 1: Affiliate marketing schematisch weergegeven. Bron: Affiliate blog, 2011

Iets voor jou?

Nu je ongeveer weet hoe je kortingssites kan inzetten, is het natuurlijk de grote vraag of deze manier van marketing iets voor jouw webwinkel is. Vaak zijn webwinkels bang dat ze, zodra ze zich aansluiten bij een affiliate netwerk en gaan adverteren op een kortingssite, de controle verliezen over hun eigen acties en marketing. Deze angst is vaak ongegrond; als adverteerder bepaal je nog altijd zelf hoeveel korting je wilt geven, hoe je de actie vorm wilt geven, de hoogte van de commissie en bij welke branding jij je prettig voelt. Bij Actiecode bijvoorbeeld kun je deze wensen bespreken met je vaste accountmanager; samen geven jullie de actie vorm.  Met je affiliate netwerk overleg je op welke kortingswebsites jij je acties en kortingscodes wilt plaatsen en op welke absoluut niet.

Overweeg je de stap te nemen, oriënteer je dan goed op de mogelijkheden. Zoek eens contact met een affiliate netwerk. Zanox-m4n, Daisycon, Tradetracker, Tradedoubler, Affilinet, Affiliatepartners, Cleafs: het zijn allemaal netwerken met hun eigen service en aanpak. Let er bij aanmelding op of jouw marketingdoel aansluit bij de klanten die het netwerk beheert. Hetzelfde geld voor de kortingssites waarmee je wilt gaan samenwerken; welke site past bij jou qua vormgeving, doelgroep en werkwijze? Er valt veel te winnen met het inspelen op de kortingsgekte als je een bewuste keuze maakt waar je een goed gevoel bij hebt. Schroom daarom ook niet om eens te bellen of mailen naar beheerders van kortingssites of netwerken voor meer informatie.

, , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

MamaMarketing